T10: Vi jakter talentene til Innlandet
22. oktober 24
T10-initiativet er Innlandets svar på utfordringen med å bemanne fremtidens arbeidsplasser. Et nytt og kraftfullt samarbeid og en ny måte å rekruttere på! Her er spørsmål/svar og mer info om T10.
Innlandet har et enormt potensiale for vekst og er klar til å innta en global posisjon innen grønn omstilling. Regionen har god infrastruktur, levende byer og fremtidsrettede arbeidsgivere. Dessverre er Innlandets tilbud i stor grad ukjent, både i Norge og globalt.
I tillegg sliter regionen med demografiske utfordringer. Fødselsunderskudd og en stadig aldrende befolkning, hvor Innlandet har den høyeste gjennomsnittsalderen i landet, trekker i retning av mangel på arbeidskraft.
Vi må tenke nytt
Utfordringen er å tiltrekke oss fremtidens talenter og innbyggere, og å beholde disse i regionen. Vi har et akutt behov for å tenke nytt rundt talentattrahering.
T10 vil bidra til å skape 10 000 nye jobber i Innlandet innen 2030, slik Innlandsporteføljen legger opp til. Det vil vi gjøre gjennom å gjennom å tiltrekke oss internasjonale talenter og koble næringsliv med studenter i regionen.
Sammen om synligheten
For å nå frem i kampen om talentene må vi jobbe annerledes. Hele Innlandsregionen må stå sammen, privat, offentlig og akademia – små og store bedrifter og organisasjoner. T10 er strukturen som muliggjør dette samarbeidet, og som ved hjelp av samarbeid og økosystem-tankegang, effektfull markedsføring og smart teknologi skal bidra til at målene nås.
I 2024 har T10 fått på plass en styringsgruppe, lansert selve plattformen og portalen og er i gang med de første kampanjene som skal drive nye talenter til Innlandet. Prosjektet jobber nå videre med å utvide økosystemet ved å koble på flere partnerbedrifter. Forprosjektet er støttet av Innlandet fylkeskommune og det søkes høsten 2024 om midler til å finansiere et hovedprosjekt over tre år, hvor midlene primært går til operativ markedsføring.
Den eksterne portalen til T10 finner du på MindDig.com
T10 - spørsmål og svar
Hvorfor T10?
Fordi rett arbeidskraft og kompetanse er stadig viktigere og vanskeligere å få på plass. AS Norge går tom for folk, før vi går tom for penger, som det heter. Kampen om talentene hardner til. Innlandet har satt seg store mål gjennom Innlandsporteføljen og T10 er et direkte svar og tiltak for å støtte opp om disse ambisjonene.
Hvem står bak T10?
Åtte større selskaper og organisasjoner i Innlandet, primært fra næringslivet, har gått sammen om å starte opp T10. Disse er Sparebank 1 Østlandet, Nammo, Norsk Tipping, Green Mountain, Topro, Eidsiva, Høgskolen i Innlandet og Kilde. Representanter fra disse selskapene utgjør styringsgruppen i T10. Magne Nordgård fra Kilde er valgt som styreleder for gruppen, og Kilde har påtatt seg sekretariat/prosjektledelse for initiativet. Prosjektet er støttet økonomisk av Innlandet fylkeskommune og har fått god fødselshjelp av Hamar kommune og regionale utviklingsapparat som Hamarregionen, Gjøvikregionen, Elverumregionen og Lillehammerregionen.
Hvem er T10 til for?
Selv om T10 er næringslivsdrevet, er både private, offentlige, kommuner, akademia, store og små selskaper og aktører på tvers av Innlandet velkomne og nødvendige for T10! Samarbeidet på tvers av sektorer er svært viktig. T10 er for alle som har behov for å ansette folk, som bryr seg om at Innlandet skal lykkes og/eller begge deler! Målet er at minst 100 aktører skal delta inn i initiativet – jo flere bedrifter, kommuner, byer og stillinger vi kan synliggjøre, jo bedre!
Hva får jeg ved å delta i T10?
Først og fremst tilgang på talenter! Databasen i MindDig-verktøyet, et lettfattelig, men likevel avansert rekrutteringssystem, inneholder allerede rundt 11 000 kandidater, som er villig til å flytte til Norge (og/eller Sverige). Din virksomhet blir synlig på T10-portalen, og blir dermed en del av alle felleskampanjer som T10-initiativet til en hver tid kjører. Stillinger bedriften publiserer blir automatisk oversatt til engelsk og synliggjort på samme portal. Virksomheten din blir også en del av et nettverk av samarbeidende aktører, som kan dele erfaringer og kompetanse rundt rekruttering og det å beholde talenter. I tillegg er du med på en god sak og felles dugnad, nemlig å bygge Innlandet!
Hva koster det?
For å delta som partner i T10 må du tegne en lisens med MindDig. Lisensprisen er en fast månedlig sum, avhengig av størrelsen og type virksomhet. Standard oppsigelsestid på 6 måneder. Det er ulike prismodeller for "grunnleggede partnere", næringslivet, offentlige aktører og akademia.
Små bedrifter: 1000 kr pr mnd, 20 000 kr pr ansettelse
Mellomstore og store bedrifter: 2500 kr pr måned, 20 000 kr pr ansettelse
Store bedrifter/konsern med store behov: Etter avtale.
Kommuner: Betaler en årlig sum pr innbygger (kr 4 pr år) dersom alle kommunene i regionen deltar.
Akademia: Etter avtale.
Skjermbilde fra MindDig-verktøyet: En avansert AI-drevet rekrutteringsplattform
Jeg vil vite mer!
Så bra! Vi forteller deg gjerne mer om T10. Les mer om initiativet i artiklene under, last ned en onepager (PDF) eller ta kontakt på e-post norway@minddig.com.
Du kan også ta direkte kontakt med prosjektleder for T10, Håvard Røste:
- •
Håvard Røste
Direktør Teknologi og Data
havard.roste@kilde.no996 03 611
Les mer om T10 i følgende artikler:
Innlandet har utrolig mange spennende arbeidsplasser å by på og alle forutsetninger for å være et attraktivt sted å både bo, jobbe og leve. La oss sammen vise frem hele bredden på ett sted!